Journal / Wingårdhs och When!When! utvecklar framtidens skola i… Mer information
Vad kan framtidens skola vara? Det ska Wingårdhs utforska tillsammans med designbyrån When!When! och Tomelilla kommun.
Platsen för en ny skola är utsedd, nu ska området kartläggas och inventeras enligt den så kallade Doughnut-modellen. Den bygger på ett holistiskt och regenerativt tankesätt som går ut på att skapa sociala värden med hänsyn till ekologiska förutsättningar. Som första kommun i Sverige ska Tomelilla nu testa modellen i ett fullskaligt stadsutvecklingsprojekt.
Uppdraget innefattar en inventering som ska identifiera behov, drömmar och önskemål för framtidens skolmiljö i dialog med ett antal intressenter, däribland elever och invånare i Tomelilla. Ett utforskande som kan leda till ett projekt som sträcker sig längre än själva skolbyggnaden.
– Vi tror att framtidens lärmiljö kan samla människors idéer, erfarenheter och förmågor till en kollektiv kraft. Därför ska vi titta på området ur ett brett perspektiv och undersöka vilka kvaliteter och funktioner som behövs för att skapa morgondagens bästa livsmiljö. Det handlar också om att kartlägga områdets lokala resurser i form av material och energi för att skapa cirkulära system, säger Kajsa Dahlbäck, samhällsstrateg på Wingårdhs.
Wingårdhs har lång erfarenhet av att utforma skolor och publika miljöer i världsklass. Genom att väva samman sociala värdeanalyser och involvering med en högklassig gestaltning skapar Wingårdhs miljöer där människor vill vara och utvecklas.
– Vi ser fram emot att delta i detta föregångsprojekt som kommer att flytta fram positionerna för hur kommuner kan arbeta med stadsutveckling framöver, säger Joakim Lyth, arkitekt på Wingårdhs.
För mer information eller pressrelaterade frågor, kontakta Pål Ericksson på pal.ericksson@wingardhs.se
FOTO: Tomelilla kommun/Sverker Berggren